Jsem ráda, že si na nás udělal čas MUDr. Jan Maštálka a formou rozhovoru se s námi podělil o zkušenosti z velmi specifického hands-on kurzu „International Hands-on Human Cadaver Course“ pod vedením profesora T. Testoriho a Dr. G. Rosana v italské Cremoně.
MUDr. Jan Maštálka
Promoval na 1. LF UK v Praze v roce 2004. V roce 2009 úspěšně absolvoval profesní zkoušku a rok poté dokončil nadstavbovou specializaci jako praktický zubní lékař stomatochirurg. Působí jako vedoucí lékař privátního pracoviště IMPLANTA v Ledči nad Sázavou. Pravidelně se účastní zahraničních školení, mezinárodních sympozií a kongresů. Je členem několika odborných společností (EAO, ITI, ČSCHS).
Co se ti na školení líbilo? Co ti přišlo zajímavé?
Je výborné, když si člověk, který má rád obecně chirurgii, a aktivně pracuje na poli ústní chirurgie, implantologie a regenerační/rekonstrukční orální chirurgie, může sám vypreparovat a doslova “ohmatat” anatomické topografické poměry různých důležitých struktur na humánních preparátech. A pokud jsou preparáty dobře připraveny, a zde tomu tak bylo, tato možnost se opravdu stává výjimečnou. Preparaci na humánních preparátech nelze nahradit žádnými modely. A na tak veliké množství informací a detailů je potřeba kvalitní a zkušené odborné vedení. A profesor Testori s kolegou Dr. Rosanem se projevili v tomto ohledu jako velmi zkušení a odborně a prakticky velmi zdatní.
Topografická anatomie jednotlivých vrstev a vztahů struktur na lidské hlavě by měla býti nikdy nekončícím, a pro orálního chirurga chtěným, pravidelným opakováním. A pokud je možnost opakovat a dále prohlubovat znalosti na lidských preparátech, tak se jedná o ideální situaci. Lidské preparáty na tomto kurzu byly velmi dobře připraveny, mluvím především o tuhosti a elasticitě tkání. Na jeden lidský preparát jsme byli 2 lékaři, což znamená velmi dobrý přístup, viditelnost a dostupnost. Oba dva jsme mohli, pod odborným vedením, zvolit jakoukoliv topografickou lokalitu týkající se orální chirurgie a implantologie, a po jednotlivých vrstvách zjišťovat vztahy jednotlivých anatomických struktur. Od pokožky a sliznice až na kost. Mohli jsme si vypreparovat nervy a cévy, jejich jednotlivé větve, kudy a kam vedou, kde je potřeba být při chirurgii opatrný a kde naopak není potřeba se tolik obávat. Znalost vzájemných prostorových vztahů a vzdáleností mezi jednotlivými anatomickými strukturami je pro chirurga esenciálního rázu. Profesor Testori uváděl, jak blízko je možno zajít k nervu tak, aby nedošlo k jeho poškození při chirurgických či augmentačních pracích v jejich okolí. Znalý operatér se pak tak nestresuje při práci během výkonu.
Školení bylo 2 denní a každý den rozložen na 2 sekce, dopolední a odpolední. Před každou praktickou částí - pitvou, byl zhruba hodinový výklad, kde bylo řečeno, co a jak pitvat, na co se zaměřit a jaká jsou úskalí v daných topografických lokalitách. Toto bylo často doprovázeno klinickým zkušenostmi obou vedoucích lékařů.
Chtěla jsem se zeptat, zda tam byl i sinus, protože vím, že pan profesor se na siny orientuje a je to jeho hlavní oblast zájmu, tak jestli jste ho probírali včetně různých přístupů a zda byla obsahem kurzu i augmentace?
Ano, náplní kurzu byla oblast druhé a třetí obličejové etáže, tzn. od očnice až po bradu. Takže samozřejmě “Sinuses included”. Kdo chtěl mohl si vyzkoušet augmentaci s pomocí materiálu od firmy Tecnoss (Gen Os, MP3, Lamina, Evolution, atd.) a kdo chtěl mohl zavádět implantáty. Ale spíše se jednalo o anatomii, řekl bych tak z 90%. Každé stanoviště pracovalo svým tempem a mohlo se zaměřovat na oblast zájmu toho daného týmu. Je pravdou, že vyzkoušet si přifixovat membránu a práci s augmentačním materiálem lze slušně i na prasečích čelistech. Ale “osahat si” anatomické poměry, provést incizi a odklopit lalok a zjistit, jak daleko či v jaké hloubce jsou určité anatomické struktury, kouknout se do sinu, zhodnotit tloušťku antrální výstelky, prohlédnout si ostiomeatální jednotku a její vztah k dutině nosní, toto se prostě jinde vyzkoušet nedá. Bylo také dobře, že jsme mohli procházet různé preparáty, různých pracovních skupin u různých stolů a viděli jsme rozdíly, jako například různou tloušťku Schneideriánské membrány.
Tohle vidět je docela fajn :-)
Je to tak. Pak vidíš ten rozdíl, že když někdo má tlustou membránu a náhodou se per operačně perforuje, tak to lze zašít velmi slušně, ale někde je membrána tak gracilní, že to funkčně sešít prakticky nejde. Samozřejmě, pan profesor k tomu měl spoustu připomínek, tipů a rad a bylo také vidět, že on lékaře z ORL nemusí :-) Dostali jsme se také na téma postoperačního hodnocení CBCT po zákroku Sinus Liftu, stejně tak jako na diskuzi o autotransplantaci zubu. Zajímavých informací bylo opravdu hodně.
Jak to popisuješ, vypadá to na individuální přístup.. Kolik vás tam vlastně bylo dohromady?
Já bych to odhadoval zhruba na 25 až 30 lidí.
To je velká výhoda těchto omezených kurzů, že jsou tak intenzivní. A že je prostor na dotazy a případné dodatečné ukázky..
Byl samozřejmě jistý oficiální program, ale někteří lékaři byli zkušenější a jiní méně. Například zde byla celkem početná skupina řeckých lékařů, a mezi nimi i velmi zkušení maxilofaciální chirurgové, kteří preparovali oblast temporomandibulárního kloubu. Bylo to ve své podstatě tak, že během druhého dne si šel každý již svojí vlastní cestou zájmu. Preparoval v té oblasti, která ho nejvíc zajímala. Nezaznamenal jsem žádná omezení. Samozřejmě se vším respektem a úctou k poskytnutým preparátům. A po pitvě jsme vše zašili.
Etika prostě hrála velkou roli…
Ano, zcela určitě. A platí to, že kdo se více ptá, více se dozví. Já osobně jsem byl s kurzem velmi spokojený.
Komu bys kurz doporučil? Asi úplnému začátečníkovi ne..
Doporučil bych to všem, kdo dělají ústní chirurgii. Pak všem implantologům a všem, kteří se zabývají regeneračním/rekonstrukční chirurgií. Snad to může být zajímavé také pro maxilofaciální chirurgy. Každopádně je dobré si před kurzem udělat „malé opáčko“ anatomie, zopakovat si základní anatomické struktury, jejich polohu, průběh, úpony, větvení atd. … určitě to dost pomůže :-). Když orální chirurgii děláš, tak máš jistý přehled. Ale čas od času se dostaneš do lokalit, kde už si nejsi tak jistý a samozřejmě nechceš něco pokazit. A na toto je ten kurz parádní.
To je tak individuální, ale je skvělé, že jste to mohli porovnat na 12 preparátech… vidíš krásně ty rozdíly.
Ano, je to tak. Ale samozřejmě musíš obcházet a aktivně se zajímat. Můžeš se podívat na všechny preparáty a porovnávat. A já má porovnávání velmi rád. Rád srovnávám svoji práci s jinými a často si něco, nějaký detail, odnesu.
Já moc děkuju za rozhovor, jsem ráda, že jsem se podrobně dozvěděla, jak kurz probíhal a doufám, že ti nabyté vědomosti pomohou na reálných pacientech.